Organiziranje časa

Seznam opravil se daljša in daljša …

Pogosto sem razmišljala o vseh obveznostih, ki jih moram čez dan, teden ali mesec opraviti. Teh misli je bilo tako veliko, da jim nisem sledila. Križale so se obveznosti za študij, pomanjkanje časa zaradi dela, osebni projekti, ki se jih že mesece ne lotim, ker si ne znam organizirati prostega časa. Tako sem si naredila seznam vseh opravil, ki jih želim končati. Seznam pa se je z vsakim mesecem daljšal, namesto krajšal. Torej sem ideje imela, vendar jih nisem uresničevala. Prosti čas sem si zapolnila z obveznostmi, ki me niso ravno veselile. Bolj sem se počutila produktivno, če sem opravljala stvari, ki me niso veselile, kot tiste v katerih uživam. Sicer nisem bila prav pretirano produktivna in ker je moj popoldan zajemal samo nezanimive aktivnosti, sem se jih tudi težje lotila in hitreje opustila.

Črtanje opravil s seznama

Ker je bila moja glava preobremenjena, sem se odločila vse svoje obveznosti, naloge, cilje napisati na list papirja, tako je bila moja glava lažja. Ugotovila sem, da če si opravljeno dejavnost prečrtam, ali poleg nje naredim kljukico, bolje vidim, kaj sem že opravila in kaj ne, imela sem boljši pregled. Začela sem se posluževati tehnike »črtanje s seznama«. Tako sem se ob vsaki končani dejavnosti počutila, kot da sem nekaj dobrega naredila v tem dnevu ali tednu. Še vedno pa se nisem lotila tistih zabavnih, osebnih projektov, ker mi niso dajali občutka produktivnosti, zato sem se odločila da naredim še nekaj sprememb.

Organiziranje svojega časa

Odločila sem se, da v dnevu potrebujem zahtevne opravke, ki me ne veselijo najbolj in tiste, katerih se zelo veselim in v njih uživam. Torej sem ti dve vrsti dejavnosti enakovredno vrednotila. Kar je na seznamu napisano tisti dan, te dejavnosti opravljam, ne glede na to ali v njih zelo uživam ali malo manj (npr. likanje, pisanje poročil, ogled najljubše serije, šivanje). Zapolnjevanje prostega časa je zelo odvisno od posameznika. Lahko si organiziramo popoldanski čas med tednom, po ali pred službo in študijem, ali pa proste dneve med vikendom ali počitnicami. Vsak od nas ima enako število ur v dnevu, zato se mi zdi zelo pomembno kako si ta čas razporedimo. Sami si organiziramo prosti čas, torej si ga lahko popestrimo in poenostavimo ZASE! Sami odločamo kaj bomo počeli v tem času, ter kako se bomo dejavnosti lotili, zato si ne delajmo nepotrebnih skrbi.

Odlašanje z delovnimi nalogami

Sama sem si pomembne naloge pogosto pustila, do zadnjih dni pred rokom. Vedno sem vedela, da mi bo vse uspelo pravočasno postoriti, vendar je poleg tega prepričanja prišel nepotreben stres, saj mi je ogromno dela ostalo za zadnje dni. »Zakaj si vedno puščam vse za na konec? Naslednjič, bom pa res hitreje začela.« ta stavek se je ponavljal več let, dokler nisem odkrila boljšega načina, ki mi pomaga odganjati ta nepotreben stres. Ko sem bila seznanjena z nalogo, sem še isti dan ali takoj naslednji dan, naredila prvi korak. Nisem si pustila časa, da razmišljam ali sem pri volji za to nalogo, ali je zahtevna ali ne, preprosto sem se jo takoj lotila.

Prvi korak je lahko zelo majhen, npr. napisati prvi stavek poročila ali plačati eno od desetih položnic. Ni pomembno kako velik je korak, le to, da ga naredimo, začetek je za mnoge najtežji. Tako sem postopoma začela opravljati delo in ga zelo hitro končala. Ker sem se dela lotila nemudoma, nisem imela časa za pretirano razmišljanje ali stres, delo je bilo končano pravočasno in uspešno.

Mesečno in tedensko planiranje

Moj primer tehnike »črtanje s seznama« je sledeč. Na koncu meseca, denimo da je to december, si naredim okvirni načrt opravil za naslednji mesec, torej januar. Na seznam si napišem dejavnosti ali opravila, katere vem da moram opraviti v tem mesecu, ter dejavnosti, ki vem da si jih želim opraviti, vendar jim nikoli ne dam prednosti. Te dejavnosti so lahko večje, bolj zahtevne ali manjše, manj zahtevne, npr. dokončaj poročilo za študij, pospravi omaro z oblačili, zašij gumb na jopici, zamenjaj žarnico v shrambi, pojdi na daljši sprehod vsaj 5x, naroči se k zobozdravniku, poglej vsaj 3 zabavne filme.

Število opravil naj ne bo prenizko, vendar tudi ne predolgo, saj je cilj, da se ne preobremenimo z opravili. Jaz si napišem toliko opravil kolikor je tednov v mesecu ali manj, vendar sem pozorna da je mešanica zahtevnih in manj zahtevnih opravil. Pogosto tudi ne naredim celega seznama in si pustim nekaj prostora za dejavnosti, ki se bodo morda pojavile čez mesec.

Konec tedna si naredim seznam dejavnosti in opravil, ki jih želim opraviti v naslednjem tednu.

Tedenski načrt je narejen po enakih smernicah. Konec tedna si naredim seznam dejavnosti in opravil, ki jih želim opraviti v naslednjem tednu. Število opravil, je po navadi toliko, kolikor je mojih delovnih dni v tednu ali manj (določite katere dni v tednu želite opravljati načrtovane dejavnosti, za začetek je lahko tudi le nekaj dni v tednu, če niste prepričani, ali vam ta tehnika ustreza). Če imam občutek, da imam za prihodnji teden zelo malo opravil, pogledam na mesečni načrt, in dodelim kakšen cilj v tedenski načrt (ko bom ta cilj opravila, ga bom lahko črtala iz dveh seznamov – mesečnega in tedenskega).

Dan organiziran po moji meri

Dnevni načrt, naredim en dan prej, saj ne vem kako se bom počutila čez nekaj dni, ter kakšna dejavnost se lahko dodatno pojavi. Na dan si napišem od 2 do 5 dejavnosti, vendar sem pozorna, da jih razporedim tako, da bo zame dan prijetno sestavljen. Pri sebi sem ugotovila, da sem učinkovitejša, če imam raznolike dejavnosti v enem dnevu (npr. delo za študij, ogled filma, pospravljanje), nekaterim pa bi bilo morda bolj prijetno, da si za vsak dan zadolžijo eno vrsto dela (npr. ponedeljek – pospravljanje, torek – delo za študij, sreda – telovadba).

Načrti in seznami, ki si jih pišemo so lahko zelo kreativni izdelki, ki nas sproščajo, vlivajo motivacijo, ali pa le preprosti seznami napisani v nekaj minutah na majhen listek. Bistvo je, da si vsak posameznik naredi takšen načrt, kot je zanj najbolj učinkovit. Lahko je napisan na roke ali elektronsko (lahko s pomočjo kakšne aplikacije npr. Wunderlist, Trello), lahko je hiter in preprost, ali zelo podrobno napisan po urah, natančen. V pomoč so lahko že v naprej narejeni namizni koledarji ali rokovniki. Priporočam, da vsak preizkusi nekaj različnih tehnik, saj se boste le tako prepričali, kaj je za vas najbolj učinkovito.

Velik pomen pripisujem dejavnostim, ki nas veselijo.

Mislim, da bi vsak dan morali početi vsaj eno stvar, ki nas veseli (npr. opravljanje hobija, ogled filma, vrtnarjenje, ukvarjanje s športom) in tudi to dejavnost prečrtati, ko jo opravimo. Z opravljanjem dejavnosti, ki nas veselijo, naredimo nekaj za sebe in če jim ne pripisujemo pomembnosti, ne bomo uživali v dnevu. V teh stresnih časih in hitrim življenjem, se je pomembno ustaviti, vdihniti in narediti nekaj zase, ne glede na to kaj ta dejavnost je. S tehniko »črtanje s seznama« sem se usmerila v pomembnost dejavnosti, ki si jih napišem, ter uspehom, ko jih prečrtam, če tudi na koncu tedna ne opravim vseh dejavnosti, bom vedela, da sem naredila veliko, med tem tudi dejavnosti, ki me zelo veselijo. Kar naenkrat bom imela dokončane svoje kreativne projektne, ki me osrečujejo.  

Productivity is less about what you do with your time, and more about how you run your mind.

Robin S. Sharma

Pia Brolih Djilas, 2. letnik dodiplomskega študija psihosocialna pomoč na FUDŠ

Kako lahko še drugače poskrbiš zase in svoj čas? Preberi naslednji članek!

Leave your comment